Nutritariër

Vanwege een steeds pijnlijkere chronische overbelaste schouder lukte het op een gegeven moment niet meer om mijn rechterarm te gebruiken. Fysiotherapie en pijnstillers hielpen niet. Tijd voor drastische maatregelen. Niet meer fietsen en het gebruik van pen en computer tot het minimum beperken om de meest belangrijke dingen te kunnen blijven doen. Mezelf verzorgen en koken.

heel veel groenten bij een nutritarian dieet
heel veel groenten bij een nutritarian dieet

Tegelijkertijd bleek mijn bloeddruk steeds hoger te worden. Gevaarlijk hoog zelfs,  bij een meting kwam ik op 181/112, en medicijnen hiervoor doemden aan de horizon. Hoge bloeddruk is een familiekwaal, net als een hoge cholesterol, diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht en nog zo wat ellendige dingen. Ik schreef hier al eerder over.

nutritarisch dieet
nutritarisch dieet

Ik heb er helemaal genoeg van, al die jaren dat ik ziek was, met migraine op bed lag, de pijn die altijd ergens lig te etteren, ik wil gezond zijn, zo gezond als mogelijk is met dit lichaam en deze geest.  Niet afhankelijk worden van meer medicijnen maar juist zonder kunnen. Ik wil energie hebben om te rennen en te springen.
De hoogste tijd voor verandering. Doordat het schrijven en fietsen wegvielen moest ik mijn dagen anders indelen. Ik ging over op wandelen en terug naar een oude hobby: het bestuderen van voeding en gezondheid.

Na lang zoeken, het bekijken van talloze video’s en documentaires denk ik het gevonden te hebben: het Whole Food Plant Based Diet. Iets specifieker: het nutritarisch dieet!
Het is eigenlijk zo simpel dat ik niet snap dat ik het niet zelf heb bedacht.  Het komt neer op zoveel mogelijk gezond voedsel eten. Groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden en pitten. En zo min mogelijk of helemaal geen lege calorieën, olie, geraffineerde graanproducten, suiker en bewerkte producten.

peulvruchten zijn een belangrijk onderdeel van het whole food plant based diet
peulvruchten zijn een belangrijk onderdeel van het whole food plant based diet

Ik heb veel voedingswijzen uitgeprobeerd en onderzocht maar nooit eerder vond ik een manier waarbij ik megagrote porties kan eten, nooit meer honger heb, langzaam gewicht verlies en bij de laatste meting was mijn bloeddruk 140/78! Ik heb alleen moeite met weinig olie gebruiken maar zelfs dat gaat steeds beter.

zaden, pitten en noten
zaden, pitten en noten

Voor wie geïnteresseerd is: kijk de docu Forks over Knives, op netflix, googel Joel Fuhrman, Neal Barnard, Colin Campbell . Lees ‘Eat to Live’ van Fuhrman, ‘Hoe overleef je van’ Michael Greger en probeer het uit. Of vraag mij naar info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *